אירלנד בחינם: שבעה אתרים נפלאים


 

אירלנד בחינם: שבעה אתרים נפלאים

אירלנד היא אחת המדינות היקרות באירופה, לכן משמח לגלות אתרים ופעילויות - שבילי הליכה, טירות וצוקים דרמטיים, מוזיאונים, צפייה בלווייתנים והופעות, שהכניסה אליהם לגמרי בחינם

איך שלא תסתכלו על זה, לא זול לטייל באירלנד, ועל אוכל, לינה, בילויים, תרבות ונסיעות תידרשו לשלם במיטב כספכם.
לכן משמח לגלות אתרים ופעילויות שהכניסה אליהם חופשית. חלקם נמצאים בערים אך רובם בלבו של הטבע הפראי והיפהפה, על אלפי גווניו האפורים והירוקים.


להשקיף על מצוקים

צוקי מוהר (The Cliffs of Moher, "צוקי החורבן") המפורסמים משתרעים לאורך שמונה קילומטרים במערב אירלנד וצונחים לתוך האוקיינוס מגובה של כ-200 מטר. זוהי אחת האטרקציות המרכזיות באירלנד, וסביר שלא תרצו להחמיצה.


אם התשלום הגבוה לחניה (8 אירו למכונית) והתשלום הנוסף הנדרש לתצפית ממגדל או'בראיין (2 אירו לאדם) מרגיזים אתכם, וגם אם סתם כך מתחשק לכם לבקר בצוקים אחרים, מתוירים פחות ולא פחות מרשימים, כדאי לכם מאוד להגיע אל Slieve League. הצוקים האלה, במחוז דונגל שבצפון-מערב אירלנד, גבוהים פי שלושה מצוקי מוהר – הנקודה הכי גבוהה שלהם מגיעה ל-600 מטר מעל פני הים - ועבור הנוף המדהים הנשקף מהם לא תשלמו כלל.


כביש משובש מוביל ל-Amharc Mor, נקודת תצפית מצוינת על הצוקים, היפים במיוחד בעת השקיעה, כשהם נצבעים בגוני אדום-כתום. אפשר לטפס לראש הצוק הגבוה, בשביל הליכה פתלתל, הדורש רגל יציבה וקור רוח, ומתאים למיטיבי לכת בלבד. את הנופים שנפרשים מראש הצוק קשה לתאר במילים, פשוט צריך להיות שם.

לצפות בלווייתנים

המים המקיפים את אירלנד עשירים ביונקים ימיים, ואירלנד היתה המדינה האירופית הראשונה שאסרה על ציד של דולפינים ולווייתנים בתחומה.


בשנים האחרונות מתפתח ענף תיירות של צפייה בלווייתנים, וחברות שונות מציעות סיורי שיט. אלא שהסיורים האלה עולים כסף ובנוסף, הסירות מטרידות את היונקיים הימיים ומפריעות לאורח חייהם. דרך ידידותית יותר, הן ללווייתנים ולדולפינים והן לכיס הפרטי שלכם, היא להתמקם על מצוק שמשתפל אל הים, להצטייד במשקפת ובהרבה סבלנות (מומלץ להביא גם תרמוס עם תה חם) ולחכות ליונקים הימיים שיופיעו מולכם במלוא הדרם.


מידע על היונקים הימיים החיים לחופי אירלנד ומקומות מומלצים לצפות בהם באתר האינטרנט IWDG
(The Irish Whale and Dolphin Group).

לבקר באתרים עתיקים

ברחבי אירלנד פזורים לא מעט אתרים מגליתיים (מבנה מגליתי בנוי ממגליתים - אבנים גדולות ששימשו להקמת מבנים בתקופה הפרהיסטורית) עתיקים, הכוללים מבני קבורה מעניינים, מעגלי אבנים מסתוריים, שלא ברור מי ואיך בנו אותם, ואבנים שעליהן סותתו כתובות וציורים מסקרנים.


מעטים יודעים שהכניסה לרבים מהאתרים האלה לא עולה כסף, וזה כולל גם את אתר הקבורה המפורסם הגבעה של טארה (The hill of Tara) שבמחוז מית'. באחדים מהמקומות יש מרכזי מבקרים עם תצוגות שונות, והכניסה אליהם בתשלום, אבל אם אתם רוצים פשוט להתרשם משרידים בני אלפי שנים, מוקפים בנופים ירוקים, תוכלו לעשות זאת בחינם.


ועוד באותו עניין: פעם בשנה, בספטמבר, נערכת הגרלה בין המוני אנשים מרחבי העולם החפצים להיכנס לאתר הקבורה העתיק ניוגריינג' (Newgrange) ביום הקצר ביותר בשנה. ביום הזה חודרות קרני השמש דרך תעלה חצובה בסלע ומאירות את האולם המרכזי של האתר. מאה אנשים מאושרים, ששמם עלה בגורל, מוזמנים לחזות במחזה המרהיב, שמתרחש בכל חודש דצמבר. אם הייתם רוצים גם, תוכלו לקרוא עוד באתר knowth.

לראות את אירלנד דרך הרגליים

אירנלנד מציעה אינספור שבילי הליכה מסומנים שמתפתלים לאורכה ולרוחבה, עוברים לאורך קו החוף המצוקי וחוצים את הגבעות הירוקות. ההליכה בשבילים חופשית ופתוחה לכל, צריך רק להצטייד בנעליים נוחות (מקל הליכה וצידה לדרך מומלצים תמיד).


שביל ההליכה המסומן הוותיק ביותר הוא וויקלו (Wicklow) שנמתח מהעיר דבלין ועד הקצה הדרומי-מערבי של מחוז וויקלו. השביל מטפס על הרים וגבעות, יורד מהם ושוב עולה, כך לאורך 127 קילומטר. לרוב נהוג ללכת בו מצפון לדרום, כלומר להתחיל בדבלין, אם כי אין מניעה לבחור בכיוון ההפוך, ולמעשה יש בכך משום יתרון, שכן חלקיו הצפוניים של השביל הרריים יותר ואולי עדיף להתחיל בהליכה מישורית. תוכלו ללכת בחלקים מהשביל או לכל אורכו, פרויקט שייארך בין שבוע לעשרה ימים, תלוי בקצב ההליכה שלכם ובעצירות לאורך הדרך.


פרטים נוספים, מפת מסלול ומידע על היישובים שבדרך באתר האינטרנט wicklowway.

ללכת לאיבוד בפארק גלנוויג'

באירנלד יש שישה פארקים לאומיים, בהם פארק גלנוויג' (Glenveagh) בצפון-מערב מחוז דונגל. בעבר המקום היה יער איילים פרטי, אולם לפני קצת יותר מ-20 שנה הוא הפך לפארק ציבורי שפתוח לקהל הרחב ללא תשלום. על שטח של 110 קמ"ר תוכלו לפגוש בצאצאיהם של הדיירים המקוריים, שמלחכים עשב בנחת, ולצדם פרפרים, ציפורים, עופות דורסים ועוד בעלי חיים. פני השטח הרריים, פה ושם פזורים אגמים קטנים, ויש גם אגם אחד גדול שמוקף גבעות יפות. כאמור, הכניסה לפארק חופשית, כמו גם הביקור במרכז המבקרים. בשטח הפארק ניצבת טירה מרשימה, אך הביקור בה כרוך בתשלום.

להכיר את בלפסט

אם כבר הגעתם עד הנה, למה שלא תקפצו לביקור בצפון אירלנד? בשנים האחרונות בלפסט, בירת צפון אירלנד, הפכה למקום בטוח וראוי בהחלט לביקור. דרך מעניינת ללמוד על ההיסטוריה הסוערת שפיצלה את תושבי צפון אירלנד וגבתה קורבנות רבים היא באמצעות מאות קירות מצוירים שפזורים ברחבי בלפסט: חלקם מהללים גיבורים מקומיים (משני צדי המתרס) שהקריבו את חייהם למען המטרה, אחרים מעלים על נס אירועים חשובים בהיסטוריה המקומית. יש כאלה שחוגגים ניצחונות קטנים יותר, כמו משחק כדורגל מוצלח של קבוצה אהובה. למפת ציורי הקיר בבלפסט, לחצו כאן.


עוד בחינם בבלפסט: מוזיאון אולסטר, שנפתח לאחרונה מחדש לאחר שיפוץ נרחב בן ארבע שנים. התצוגות מגוונות, ומקיפות תחומים כמו פרהיסטוריה, אמנות עממית ואמנויות פלסטיות. בין התערוכות זו של הצייר האירי שון סקאלי (Scully), שיצירותיו הוצגו במוזיאונים ובגלריות נחשבות, בין השאר בניו יורק ובברלין, תערוכה המציגה בגדים מאירלנד ומרחבי העולם שקשורים לטקסי מעבר כמו לידה, נישואים ומוות, ועוד תערוכות קבועות ומתחלפות רבות.



לשמוע מוזיקה אירית

כשהערב יורד והבירה נשפכת כמים, האירים עושים מה שהם יודעים לעשות טוב כל כך: לשיר ולנגן. קשה להישאר אדישים למשמע המקצבים האיריים: הרגליים מתחילות לקפץ מעצמן, הידיים נשלחות לכוסות ולכפיות כדי להקיש בהן, ולפני שאתם יודעים איך ומה, גם אתם נסחפים ושרים בקולי קולות.


בכל רחבי אירלנד תמצאו פאבים שבהם מופיעים מוזיקאים שמנגנים בכלים מסורתיים, מקפיצים את הקהל מסביב, גורמים לכולם לפצוח בשיר ולעתים אף להזיל דמעה. ההופעות הנפלאות האלה אינן עולות כסף, על הבירה והוויסקי כמובן תידרשו לשלם.

 



מקור הכתבה: travel.walla.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> אירלנד בחינם: שבעה אתרים נפלאים